تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 90 را باید به فال نیك گرفت
نوشته شده توسط : gogos

'حمیدرضا حاجی بابایی' روز یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا كه علمكرد وزارت متبوعش را در سال 90 تشریح می كرد، افزود: مهمترین دوران شكل گیری شخصیت و جامعه پذیری دانش آموزان در مدرسه شكل می گیرد كه آموزش و پرورش زمینه رشد و شكوفایی استعدادهای آنان را به عنوان تنها متولی امر تعلیم و تربیت رسمی فراهم می آورد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه مهمترین گام در این راستا، ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی كشور بوده است، یادآور شد: این امر از مطالبات رهبر معظم انقلاب و دغدغه همه دلسوزان نظام اسلامی است.

حاجی بابایی خاطر نشان كرد: این سند كه با تلاش بیش از 500 تن از پژوهشگران، صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه تدوین شد، پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در 22 آذر ماه سال 90 از سوی رییس جمهوری رونمایی شد.

وی اضافه كرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام از آموزه های قرآن و سنت پیامبر اعظم و ائمه اطهار (ع)، كودكان و نوجوانان جامعه را به مراتبی از حیات طیبه رهمنون می كند و به جای مرعوب شدن در برابر تهاجم بیگانگان روحیه خودباوری، حق طلبی، عدالت جویی، مسوولیت پذیری، ظلم ستیزی و ولایت مداری را در دانش آموزان كه آینده سازان میهن اسلامی هستند، ایجاد و نهادینه می كند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: این سند، ملاك و راهنمای تصمیم گیری های اساسی برای هدایت، راهبری و نظارت و استقرار نظام تربیت رسمی عمومی كشور خواهد بود.

حاجی بابایی درباره تصویب اساسنامه تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در چارچوب وظایف، اهداف، گستره فعالیت و اركان دانشگاه، اعضا، وظایف و اختیارات هیات امنا، وظایف و اختیارات شورا، رییس دانشگاه و معاونان، جذب دانشجو و استاد، برنامه های آموزشی و تربیتی، ضوابط اداری و مالی تدوین و تصویب شد.

وی افزود: این دانشگاه به منظور ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم كشور و تغییر، اصلاح و ارتقای برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم و برای تامین و تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با شایستگی های حرفه ای و تخصصی در انجام ماموریت ها انجام شده است.

** اصلاح آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه سالی – واحدی

وزیر آموزش و پرورش، اصلاح آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه سالی – واحدی مطابق با سند تحول بنیادین پس از 17 سال را از دیگر اقدامات انجام شده در سال 90 برشمرد و خاطر نشان كرد: طرح راهبری و توسعه كمی و كیفی مدارس ماندگار كشور، تدوین اساسنامه مدارس قرآنی، تدوین و تصویب آیین نامه مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری بخش دیگری از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم است.

به گفته حاجی بابایی، تدوین و تصویب آیین نامه مجتمع های آموزشی و پرورش شهری، اصلاح اساسنامه مدارس نمونه دولتی و اصلاح آیین نامه های آموزشی مدارس آموزش از راه دور از دیگر اقدامات نظام تعلیم و تربیت در این مدت است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب معدل دار شدن دیپلم های فاقد معدل، اصلاح آیین نامه دروه پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی مطابق با سند تحول بنیادین و اصلاح آیین نامه آموزشی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی در نظام جدید 6.3.3 مطابق با سند تحول اشاره كرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تصویب آیین نامه های تشكیل كمیسیون ویژه رسیدگی به امور مدارس بین الملل جمهوری اسلامی ایران و ساماندهی نواختن زنگ مدارس در مناسبت های ملی و اسلامی، بررسی و تصویب اجرای آزمایشی برنامه درسی استان شناسی، متناسب سازی و ساماندهی ساعات برنامه هفتگی رشته های فنی و حرفه ای و تصویب ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) بخش دیگری از اقدامات انجام شده در راستای اسناد بالادستی و قوانین تحولی آموزش و پرورش است.

حاجی بابایی، تدوین اساسنامه مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) و متناسب سازی آن با سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در نقشه جامع علمی كشور و اصلاح آیین نامه دوره پیش دانشگاهی از نظام نیم سالی واحدی به سالی – واحدی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت نام برد.

*** آماده سازی متون كتاب های ششم ابتدایی

وی ، آماده سازی بیش از 70 درصد متون كتاب های پایه ششم دوره ابتدایی را از جمله اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش در سال 90 بیان كرد و گفت: تالیف كتاب پایه نوبنیاد ششم ابتدایی به شكل موازی و توام با تولید متون پایه دوم در دستور كار گروه های درسی دفتر برنامه ریزی درسی و تولید محتوای آموزشی قرار دارد.

حاجی بابایی درباره تهیه و تدوین سند برنامه درسی ملی نیز اظهار داشت: برنامه درسی ملی یكی از زیرنظام های سند تحول راهبردی آموزش و پرورش است كه موجب وحدت، انسجام، نوسازی و بازسازی تمام اجزای برنامه های می شود.

به گفته وی، این سند هم اكنون مراحل تصویب را در شورای عالی آموزش و پرورش سپری می كند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: از دیگر اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در سالی كه گذشت می توان به تغییر كتاب پایه اول و دوم ابتدایی، تولید 152 نرم افزار آموزشی و آموزش یك هزار و 467 نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت استانی در اعتباربخشی به كتاب های درسی و تقویت جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اشاره كرد.

حاجی بابایی بازنگری كتاب های ادبیات هنر و فنی و حرفه ای، گسترش رویكرد تولید سیستم آموزش به جای كتاب آموزشی، سامان بخشی تولیدات مكتوب در حوزه آموزشی و كمك آموزشی و تالیف كتاب های آموزش و پرورش استثنایی برای نخستین بار را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در دولت دهم نام برد.

وی با بیان اینكه چاپ كتاب های آموزش و پرورش استثنایی از سوی اداره كل چاپ و توزیع كتاب های درسی انجام شده است، اضافه كرد: این كتاب ها شامل 144 عنوان و در شمارگان 96 هزار و 795 جلد منتشر شده است.

***ثبت نام سه میلیون و 200 هزار نفر در طرح نهضت ملی حفظ قرآن

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در طرح نهضت ملی حفظ قرآن (طرح نور) حداقل دو میلیون نفر دانش آموز در نظر گرفته شده بود، گفت: تاكنون سه میلیون و 200 هزار نفر از دانش آموزان در این طرح ثبت نام كرده اند.

حاجی بابایی همچنین به ایجاد و راه اندازی 10 هزار مدرسه قرآن در دو سال اخیر اشاره كرد و افزود: یك میلیون و 500 هزار نفر دانش آموز در نوبت بعدازظهر این مدارس به آموزش قرآن می پردازند.

وی اظهار داشت: طرح ایجاد بانك مداحان اهل بیت دانش آموزی با نام نوگلان حسینی، تشكیل 60 هزار گروه همخوانی نغمات قرآنی، تشكیل جلسات تفسیر قرآن برای فرهنگیان و طرح ترتیل خوانی برای دانش آموزان از اقداماتی است كه امسال برای نخستین بار در آموزش و پرورش انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تهیه و تولید نرم افزار هوشمند ارزیابی تلاوت قرآن به شمارگان 12 میلیون نسخه و توزیع آن در میان دانش آموزان اشاره كرد و یادآور شد: طرح همگام با قرآن نیز از چهار هزار و 331 مدرسه در سال 88 به 22 هزار و 977 مدرسه در سال 90 افزایش یافته است.

حاجی بابایی خاطر نشان كرد: ارتقای آموزش قرآن در پایه های سوم و چهارم دوره ابتدایی، افزایش حضور دانش آموزان در اردوهای راهیان نور از 25 هزار نفر به بیش از یك میلیون نفر و برگزاری نشست مشترك نمایندگان مجلس دانش آموزی با هیات دولت از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

** ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامت

وی بازمهندسی ساختار اداری، ایجاد و راه اندازی معاونت تربیت بدنی و سلامت و افزایش سه اداره كل 'تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی'، 'امور سلامت و تندرستی' و 'مراقبت از آسیب های اجتماعی' را از دیگر اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش در یكسال گذشته عنوان كرد.

وزیر آموزش و پرورش ،جذب 15 هزار معلم متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی زن و مرد، افزایش مربیان بهداشت از سه هزار نفر به 18 هزار نفر، اجرای طرح های آموزش شنا (سباح) و طناورز، راه اندازی 600 مدرسه تخصصی در 9 رشته ورزشی شنا، دو و میدانی، والیبال، ژیمناستیك، فوتبال و فوتسال را نیز از دیگر اقدامات برشمرد.

حاجی بابایی درباره حضور دانش آموزان در میادین بین المللی نیز گفت: كسب مقام اول دو و میدانی دانش آموزی در مسابقات جهانی لهستان، كسب مقام اول تیم دو صحرانوردی دانش آموزی در مسابقات آسیایی مغولستان، كسب نایب قهرمانی تیم فوتبال دانش آموزی در مسابقات جهانی برزیل، كسب مقام سوم تیم والیبال دختران دانش آموزی در مسابقات آسیایی ویتنام، كسب مقام دوم فوتبال دانش آموزی در مسابقات آسیایی تایلند و میزبانی و برگزاری مسابقات والیبال دانش آموزی قهرمانی آسیا و كسب مقام قهرمانی از دیگر اتفاقات سال 90 در آموزش و پرورش است.

** استقرار نظام تحصیلی دوری در دوره ابتدایی

وی، استقرار نظام تحصیلی 'دوری' در دوره ابتدایی را از جمله اقدامات نظام تعلیم و تربیت در این مدت نام برد و گفت: نظام 'دوری' كه عبارت است از همراهی معلم با دانش آموزان در طول یك دوره معین (سه پایه اول دوره دبستانی) با هدف ایجاد انطباق بیشتر فرآیندهای آموزشی – پرورشی به استناد سند تحول بنیادین در سال تحصیلی 91 – 90 تهیه شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این طرح در سال تحصیلی آینده در تعدادی از مدارس، حداقل در هر منطقه یك مدرسه دخترانه و یك مدرسه پسرانه به صورت آزمایشی به اجرا در خواهد آمد.

حاجی بابایی در ادامه اظهار داشت: ایجاد معاونت آموزش ابتدایی و دفتر پیش دبستانی، افزایش مراكز پیش دبستانی و پوشش دانش آموزان از 36 درصد به 3/52 درصد، ایجاد 93 هزار كتابخانه كلاسی در مدارس و ارتقای موفقیت تحصیلی (نرخ قبلی) از 4/97 به 4/98 درصد در دوره ابتدایی از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته در دروه ابتدایی است.

** طراحی 90 شاخص آموزشی در راستای كیفیت بخشی

وی همچنین در مورد اقدامات انجام شده در دوره متوسطه یادآور شد: طراحی و پایش حدود 90 شاخص در راستای كیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی دوره متوسطه با یك هزار و 500 نفر ساعت جلسات هم اندیشی و كار كارشناسی و هشت هزار و 500 نفر ساعت بازدید از استان ها و مناطق آموزشی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال 90 است.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: افزایش و تكمیل تجهیزات كارگاهی و آزمایشگاهی مدارس، اختصاص ردیف اعتباری مستقل به خرید تجهیزات هنرستانی، توسعه مدارس هوشمند، افزایش جذب بازماندگان از تحصیل از دوره راهنمایی و برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی نیز بخش دیگری از اقدامات انجام شده در سال 90 است.

حاجی بابایی به ساماندهی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی اشاره كرد و اظهار داشت: این اقدام با رویكرد استانی و مبتنی بر اصل تمركززدایی، توجه به توانمندی های استانی و كاهش هزینه های دولت و خانواده های دانش آموزان انجام شده است.

وی، افزایش مدارس نمونه دولتی به میزان 42 درصد، اجرای طرح آزمون پیشرفت تحصیلی در سه مرحله، اجرای طرح قرآن پژوهی، كاهش نرخ افت تحصیلی در پایه اول متوسطه، افزایش جذب هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و كاردانش و ساماندهی 243 رشته مهارتی و تبدیل آن در قالب 60 عنوان دیپلم از دیگر اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در این مدت است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: یكی دیگر از اقدامات مهم در سال 90، رفع مشكل ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرك معادل با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

حاجی بابایی گفت: امسال براساس مصوبه شورای عالی اداری، معاونت 'پرورشی و فرهنگی' و 'تربیت بدنی و سلامت' از هم تفكیك شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تبدیل وضعیت چهار هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و برگزاری آزمون تعیین اولویت های جذب و بكارگیری 16 هزار معلم حق التدریس از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال 90 است.

وی، رفع مشكل حدود چهار هزار و 800 نفر از فرهنگیان در فرآیند نقل و انتقال و تبدیل انتقال موقت آنان به دائم، ادغام واحدهای موازی، برگزاری ششمین دوره همایش مدرسه ایرانی – معماری ایرانی، ایجاد 9 هزار و 747 میلیارد ریال تعهدات خیرین مدرسه ساز را نیز از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت برشمرد.

وی گفت: افزایش سرانه تجهیزات آموزشی، افزایش اعتبارات عمرانی ملی و استانی، برگزاری دو همایش ملی تكریم از خیرین مدرسه ساز، افزایش میزان خرید تجهیزات آموزشی و كمك آموزشی و بهره برداری از 202 سالن ورزشی با زیرینای 373 هزار و 462 مترمربع اقدامات دیگری است كه در سال 90 در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال 90 از دو هزار و 969 پروژه با 159 هزار و 927 كلاس درس و زیربنای دو میلیون و 345 هزار و 215 متر مربع بهره برداری شد و 921 پروژه عمرانی با شش هزار و 973 كلاس درس و زیربنای ششصد هزار و 415 متر مربع بهسازی لرزه ای شد.

به گفته وی، از شش استخر با زیربنای 10 هزار و 300 مترمربع نیز در سال جاری بهره برداری شد .

** افزایش 7/34 درصدی آمار دانش آموزان سمپاد

حاجی بابایی در ادامه به میزان مدارس استعدادهای درخشان از 279 مدرسه در سال تحصیلی 90-89 به 350 مدرسه در سال تحصیلی 91-90 اشاره كرد و یادآور شد: آمار دانش آموزان مدارس سمپاد، افزایش 7/34 درصدی یافت و وضعیت علمی و كمی المپیادهای علمی كشور در هفت رشته ارتقا یافت.

به گفته وی، جشنواره خوارزمی نیز توسعه كمی و بهبود كیفی یافت و برای برگزاری المپیاد ورزش ویژه استعدادهای درخشان برنامه ریزی شد.

** تهیه بانك اطلاعات اسمی بیسوادان

وی خاطر نشان كرد: تهیه بانك اطلاعات اسمی بی سوادان، به روزرسانی سامانه جامع سوادآموزی، اصلاح ساختار آموزشی، برگزاری دوره آموزشی برای 30 هزار آموزشیار فعال و توانمندسازی نیروی انسانی از جمله اقدامات آموزش و پرورش در سال جاری است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعیین تكلیف وضعیت استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ساماندهی آموزشیاران باقی مانده، زیر پوشش بردن سه هزار نفر از اتباع خارجی و برنامه ریزی برای شركت فراگیر آموزشیاران مشمول ماده 17 قانون در آزمون تعیین اولویت استخدامی تیر ماه 90 اقدامات دیگری است كه در سال 90 در آموزش و پرورش انجام شده است.

** حل مشكل پرداخت سنوات ارفاقی معلمان مدراس استثنایی

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح كرد كه در سال 90، مشكل پرداخت فوق العاده و سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی حل و یك هزار و هشتصد نفر به معلمان این مدارس اضافه شد.

وی ، تهیه منشور رشد و ارتقای آموزش و پرورش استثنایی كشور، اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توسعه مراكز آموزشی و توان بخشی مشكلات ویژه یادگیری، طرح هوشمندسازی مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش آموزش تلفیقی و فراگیر دانش آموزان استثنایی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت برشمرد.

** احداث 12 مدرسه در خارج از كشور

وزیر آموزش و پرورش به توسعه احداث مدرسه در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: پیگیری احداث هفت مدرسه در شهرهای كربلا، نجف، كاظمین، بصره، اربیل و سلیمانیه در كشور عراق و ساخت پنج مدرسه در كشور افغانستان از اقدامات بی نظیر آموزش و پرورش در سال 90 است.

حاجی بابایی افزود: یك هزار و 43 نفر نیرو از طریق آزمون به مدارس خارج از كشور اعزام شده اند، ضمن اینكه در این مدت، ظرفیت مدیریت مدارس تحت عنوان مجتمع آموزشی و تربیتی افزایش یافت.

اجتمام ** 1788 *





:: برچسب‌ها: عکس ها , هنر , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: